Zodra cliënten bij ons in zorg komen wordt er een zorgplan opgesteld. Een zorgplan is een document waarin alle afspraken, acties en doelen zijn opgenomen met betrekking tot de zorg voor de cliënt.
Er kunnen bijvoorbeeld de volgende zaken in staan:
- goede leefsituatie op peil houden
- gezond en regelmatig eten
- gezond dag- en nacht ritme aanhouden
- in contact blijven
- opbouwen van een stabiel en positief netwerk
- nuttige dagbesteding
- verbeteren van de vertrouwensband
Het zorgplan is voortdurend aan verandering onderhevig, en op alle onderdelen in het zorgplan wordt zorgvuldig alles gerapporteerd. De cliënt heeft te allen tijde toegang tot haar of zijn zorgplan, of na toestemming een wettelijke vertegenwoordiger of familielid.
Pizza
Onze cliënt kwam in het najaar van 2021 bij ons in zorg. Eén van de onderdelen in het zorgplan was; “Binnen een jaar kook ik 3 gezonde maaltijden voor mijzelf, ik ga zelf recepten opzoeken zodat ik weet wat ik moet eten en hoe ik stap voor stap deze gerechten moet bereiden. Ik spreek af op welke momenten ik samen met mijn begeleider kook.
Zo gezegd, zo gedaan.
Een week later…..
Dit onderdeel werd uitgebreid met onze cliënt besproken, er werd een planning gemaakt en de eerste kook-afspraak was een feit. Eerst nog even boodschappen doen. Hoe het ook kwam, onze cliënt en begeleider kwamen niet op dezelfde tijd bij de supermarkt aan. Begeleider was wat later of cliënt was wat eerder, zeg het maar.
Cliënt was al binnen en zei bij telefonisch contact, je hoeft niet naar binnen te komen, ik sta al bij de kassa en kom er zo aan, ik heb alle boodschappen al. Even later stapte onze cliënt naar buiten, met onder zijn arm 5 pizzadozen…
Voldoende aanleiding voor een “goed” gesprek.